Skip to content

Urbikes City

Dissenyar un sistema de transport compartit sostenible en tots els aspectes: aquest és l’objectiu de Urbikes City, la jove i experimentada empresa de Rubí que lluita per aconseguir ciutats netes que es belluguin a pedals… amb l’ajut d’un petit motor elèctric.

Edu Sentís, dissenyador, lliurepensador i principal ideòleg de la companyia

Edu Sentís, dissenyador, lliurepensador i principal ideòleg de la companyia

En una espaiosa nau del costerut polígon Cova solera de Rubí comparteixen sostre dues societats germanes: Urbikes City SL, dedicada al disseny i implementació de sistemes de bicicleta compartida, i Modular BPS SL, productora d’aparcaments per a bicicletes. Les oficines, construïdes amb fusta i film de plàstic, són acabades d’estrenar, i són de disseny i execució propis. Al bell mig d’aquesta mostra de DIY avançat, entre un grapat d’ordinadors connectats en xarxa, una estufa de llenya irradia confortables i sostenibles calories: és difícil trobar una mostra més equilibrada de modernitat i tradició. Urbibikes-01
Edu Sentís, dissenyador, lliurepensador i principal ideòleg de la companyia, posà en marxa el 2003 EDSE Inventiva, llavor de les societats actuals, per desenvolupar i produir l’aparcabicicletes Cactus, premiat a la fira internacional d’invents i noves patents Galàctica.
La filosofia d’aquest rubinenc enamorat de les dues rodes és inspiradora i poc habitual en el món de l’empresa: “Estic convençut que hi ha un punt d’equilibri entre valor econòmic i valor social. Aquí és on resideix la nostra felicitat, i així actuem”. I amb aquesta premissa coordina una empresa que inverteix tant com pot en I+D, que exporta gran part de la producció a l’estranger i treballa amb proveïdors locals. “A Urbikes tothom forma part i viu el projecte –explica Sentís. I organitzativament tenim una cosa clara: tot i funcionar dins el sistema capitalista no creem valors financers, creem valors socials mitjançant el nostre producte”.

Detall de la roda anti-punxada.

Detall de la roda anti-punxada.

La bicicleta industrial
El 2004 va començar la gestació del que a Urbikes denominen bicicleta industrial, concebuda com un element de mobiliari urbà: resistent a la intempèrie i al vandalisme, amb geometria adaptada al gran públic, i dissenyada per reduir al mínim les visites al taller. Dotada de pneumàtics massissats antipunxada, transmissió per eix rei, canvi de 3 velocitats integrat en la boixa posterior i frenada per contrapedal, la primera creació sobre rodes de l’empresa rubinenca va rebre un Delta de Plata el 2009. Un vehicle amb multitud de virtuts… i al que els seus creadors reconeixen un defecte: el sobrepès. Vint-i-vuit quilos garantien robustesa, però eren excessius per a l’usuari estàndard. Les primeres Urbikes van posar-se al servei dels ciutadans de Granollers i Vic, sense gaire èxit.

Per solucionar els problemes de la primera versió, a Rubí desenvolupen una segona Urbikes, més lleugera, amb bastidor d’alumini, equipada amb un petit motor elèctric i una tablet que prepara la nova bicicleta compartida per a la imminent arribada de la mobilitat intel·ligent: l’ancoratge es converteix en un simple punt de fixació exterior, mentre des de la bici l’ordinador controla el recorregut, període d’utilització, i informa a l’usuari dels punts d’ancoratge lliures més propers. El sistema de bicicleta compartida dissenyat a Rubí va ser seleccionat en un concurs internacional a Copenhague el 2013. “Guanyar el concurs suposava fabricar 1.800 bicicletes i 2.700 ancoratges –explica Sentís. Com no vam trobar inversors decidits a apostar pel projecte vam transferir la tecnologia a una empresa danesa, que finalment va encarregar la producció a Alemanya, supervisada i assessorada pel nostre departament tècnic”. L’agost passat el sistema va posar-se en marxa, i 1.800 Urbikes de segona generació ja campen per la capital danesa. Però guanyar un concurs internacional d’una capital europea no garanteix una pluja de projectes, i davant la impossibilitat d’encarregar-se de la fabricació del sistema, però ja amb la inversió en desenvolupar-lo realitzada, Urbikes es trobà amb una estructura sobredimensionada i sense projectes en cartera. Després d’un 2013 duríssim en que es realitzà una campanya de crowdfunding per superar una situació crítica, Urbikes ha reduït les dimensions, ha concentrat l’activitat en una sola seu i mira el futur amb optimisme apuntant a projectes més petits, lliurats claus en mà: ciutats petites, hotels, empreses de lloguer… En l’actualitat estan ultimant el sistema de bicicleta compartida de Rubí, i treballen en un projecte de mobilitat interna per als treballadors de l’Ajuntament de Sant Cugat.

Les oficines, construïdes amb fusta i film de plàstic,  són de disseny i execució propis.  Difícil trobar una mostra més equilibrada de modernitat i tradició.

Les oficines, construïdes amb fusta i film de plàstic, són de disseny i execució propis. Difícil trobar una mostra més equilibrada de modernitat i tradició.

El futur és elèctric
Edu Sentis té molt clar el vehicle que marcarà el futur de la mobilitat urbana: “Cal que la gent se’n conscienciï, però la bicicleta elèctrica s’acabarà imposant, és tan sols qüestió de temps”. A Urbikes pensen que molts dels sistemes actuals de bicicleta pública tan sols són un èxit des del punt de vista de l’usuari, perquè en conjunt són poc sostenibles. Els recursos invertits en reparar les bicicletes i la despesa energètica per distribuir-les pels aparcaments penalitzen el balanç global. Urbikes proposa una solució integral que engloba mecànica, ecologia i economia, i això ho fa possible la bicicleta elèctrica, les prestacions de la qual permeten justificar, per part de l’empresa explotadora, un increment de la quota de lloguer. “Això redueix el període d’amortització i fa la inversió més atractiva”, puntualitza Sentís. I afegeix, amb visió de futur: “A més, la introducció d’una tablet en la bicicleta obre la porta a vies de negoci alternatives: informació a temps real dels indrets i serveis pròxims a la ruta, geo-publicitat, etc.”.

La Urbikes del futur Urbibikes-07
Des de 2010 roda per Amsterdam el prototip de la que a Urbikes creuen que serà la bicicleta compartida del futur. Es diu Urbikes Trapper i és compacta, robusta, còmoda, i du les bateries integrades en l’interior del bastidor. El projecte ha estat desenvolupat conjuntament amb Luud Schimmelpennink, autèntic guru dels sistemes de transport compartits i col·laborador incondicional de Urbikes. La Trapper encara és en període de proves, però a Rubí esperen que l’empresa agafi l’empenta suficient per a convertir-la en alguna cosa més que un prototip.

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: