Skip to content

Embalajes CAPSA: més que caixes

Embalajes Capsa ha fet evolucionar la caixa de cartró aplicant l’enginy i l’experiència. Unes  habilitats que han posicionat aquesta empresa amb seu a Canet de Mar al capdavant del mercat de la venda al detall.capsa-05.png

Embalajes Capsa és una empresa carregada de singularitats. Manel López, director general, principal ideòleg i soci fundador de l’empresa, ens atén en unes oficines en les que fins i tot els bolígrafs llueixen els colors corporatius. “La diferència entre nosaltres i una comercial d’embalatges de cartró és que produïm producte propi amb patent o registre de disseny. Llicenciem la fabricació dels nostres productes a tercers, mentre nosaltres tenim cura del disseny, prototips, control de qualitat, comercialització i logística”. López considera que aquest tret diferencial de l’empresa ha estat decisiu a l’hora de trobar un espai propi en un món aparentment tan poc donat a les novetats com és el de la caixa de cartró industrial i d’emmagatzematge.
Les caixes de Capsa tenen principalment dos destins: la venda al detall i l’ús industrial. La venda al detall se centra en les grans superfícies i en l’emergent sector dels  trasters, on l’empresa ocupa una posició de lideratge en les caixes per a ús en mudances, arxiu o emmagatzematge particular. En l’ús industrial, on el preu té més repercussió en les comandes, Capsa és proveïdora d’empreses que accepten pagar una mica més per gaudir dels avantatges d’un producte de qualitat superior, més versàtil i fàcil de muntar. El mercat natural de Capsa és Espanya i França, tot i que la cartera inclou clients de Portugal, Irlanda, Anglaterra i Finlàndia entre d’altres.

capsa-03La caixa amb plus
“Disposar d’un producte propi és el que dóna sentit al nostre model de negoci ”, afirma López. Què tenen les caixes de l’empresa canetenca que les fa diferents? “El nostre buc insígnia, la caixa 2 en 1 Plus, és més que una caixa, és una solució. Una caixa funcional, còmode i reutilitzable, tres característiques comuns en tots els nostres productes” . Introduïda fa nou anys al mercat i batejada originalment com Plus, aquesta caixa tenia en el seu sistema de muntatge del fons i el tancament superior multi ús les principals novetats. El 2012 va evolucionar donant lloc a la caixa 2 en 1 Plus, la primera caixa que tanca amb les solapes a l’ample en comptes  de fer-ho al llarg, més segura i resistent que la seva predecessora i que, a més, permet dos tancaments diferents, per a enviaments o  per emmagatzematge. La caixa 2 en 1 Plus no intenta competir amb les caixes convencionals, perquè no està destinada als qui només busquen preu.  El treball a consciència i la inventiva aplicats en aquest producte  van obtenir el reconeixement internacional a través dels premis Lider Pack i IPA Award, el 2014.
Les virtuts funcionals tenen, però, contrapartides industrials: Les caixes de grans dimensions amb fons automàtic són difícil de fabricar perquè requereix de maquinària específica. Per aquest motiu, segons López, “les produeixen molt poques empreses i pocs fabricants volen dedicar-s’hi, perquè en el ram del cartró els productes més senzills solen ser més rendibles”.
capsa-01
Autodidacte i optimista
La relació de Manel López amb el cartró ondulat va començar el 1991, quan va començar a treballar com a comercial per a una empresa del ram. “Vaig començar pensant que les caixes de cartró eren un món molt avorrit… i mira ara! Als tres anys vaig establir-me pel meu compte comercialitzant caixes estàndard i una caixa-armari per a transport de peces de vestir que havia patentat ”.  L’entrada al món del disseny de producte  dugué López a fundar Capsa el 1998, en un modest local a Montcada i Reixach. L’èxit de la caixa Plus va donar ales al negoci i va forçar el trasllat a Canet de mar el 2008, en unes instal·lacions molt més adequades a la projecció de l’empresa. Allí han seguit materialitzant desenes d’invents nascuts de la prolífica ment d’aquest empresari que es confessa inventor per vocació. “Mai he fabricat – confessa López amb tota naturalitat-. La meva especialitat és inventar per tal d’oferir als nostres cients un producte que cobreixi les seves necessitats, recolzant-nos sempre amb l’experiència i la tecnologia de grans productors.
López veu el futur amb optimisme: “estem creixent un 30-35% anual, empesos per l’empenta que està agafant la venda al detall i el comerç electrònic. Els propers anys pronostico que seran brutals, perquè tenim molt potencial de creixement: estem en tots els mercats i tenim un producte de característiques úniques. I no  descartem créixer llicenciant els nostres productes a l’estranger. El model de negoci de Capsa es podria replicar en altres països, però per fer aquest pas cal demostrar que en el nostre mercat funciona. En tot cas, aquest hipotètic creixement mirarem de fer-lo amb recursos propis, sempre ho hem fet així i així i volem continuar”.


Invertir en patents

Embalajes Capsa es defineix com una empresa d’I+D, perquè inverteix gran part dels recursos en creació, el registre i patent dels seus productes.  A Canet no els cal invertir en maquinària i el gruix de la inversió en actius es destina a protegir les creacions que brollen de la inquieta ment de Manel López, de formació autodidacta i que es confessa un expert en gestió i patents. Embalajes Capsa disposa d’un grup assessor de professionals especialistes en patents que, liderat per López, han registrat més de 30 patents relacionades amb el món de les caixes a Europa i els Estats Units. Aquest és un dels actius principals de l’empresa, que des del 2015 permet la fabricació i comercialització sota llicència dels seus dissenys, aconseguint d’aquesta manera rendibilitzar la inversió en creació de nous productes.

%d bloggers like this: