Skip to content

Quality Espresso: Indústria i cultura del cafè

En l’obtenció d’un bon cafè exprés hi intervenen la mà del barista, la qualitat de la matèria primera i el funcionament regulació de la cafetera. Una ciència aplicada en la que Quality Espresso, fabricants de cafeteres professionals, en són especialistes.

Rafael Viguer, director industrial.

Rafael Viguer, director industrial.

 El 1938 Achile Gaggia, inquiet milanès propietari d’una cafeteria, patentà un sistema per fer cafè amb aigua calenta a alta pressió: havia nascut el caffè espresso. La beguda va fer fortuna i s’estengué arreu del món, especialment al sud d’Europa, l’àrea on es considera que la cultura del cafè s’ha consolidat. A Barcelona hi trobem el fabricant de cafeteres professionals més important de l’estat: Quality Espresso.

 Integració productiva

Quality Espresso és fabricant en el sentit més ampli del terme: les cafeteres de l’empresa barcelonina es dissenyen, s’assagen, es munten i es proven en les dependències del carrer dels Motors. És allí on es concentra tota l’activitat de la firma, incloent les oficines i els departaments d’I+D i prototipatge. Molts dels components interns i externs de les màquines es fabriquen a la mateixa planta, que compta amb seccions de mecanitzat, soldadura, estampació i plegat de xapa. La gran superfície destinada a producció, la convivència de moderna maquinària amb equipament operatiu des de fa dècades, i la verticalitat del procés en conjunt, sorprèn en una època on la norma és l’especialització i la subcontractació. Rafael Viguer, director industrial de la planta des de 1994, explica el perquè d’aquesta singularitat: “Els recursos tècnics ja els tenim i resulta més rentable explotar-los que renovar-los. Subcontractem alguns processos, però l’experiència i l’equipament fan que les nostres seccions segueixin sent els proveïdors més econòmics. A més a més, la producció integrada ens dóna elasticitat en el dia a dia”. Quality Espresso tanca el seu propi cercle cafeter en l’aula de formació, per on passen usuaris i baristes (italianisme amb què en el sector es defineix als especialistes en la preparació del cafè) per aprendre el funcionament i ús dels productes de la casa. Un servei integral que assegura que, un cop en marxa, les màquines rendiran tot el seu potencial.

Integració vertical: estampació, mecanitzats, soldadura,..., fins a formació de "baristes"

Integració vertical: estampació, mecanitzats, soldadura,…, fins a formació de “baristes”

 

La gestió d’un producte complex

En una cafetera hi conflueixen multitud de materials i processos, i en una fàbrica on es produeixen desenes de models diferents sota diverses marques, la gestió del magatzem i la producció és especialment important per a la bona marxa del conjunt. Si el concurs de la informàtica i un programa integral de gestió és imprescindible, no són menys importants les reunions que, per norma de la casa, tenen els caps de les diferents seccions cada dia: la comunicació fluïda entre departaments es considera fonamental per a la bona marxa de l’empresa.Quality Espresso-03

Quality Espresso-05

Tot i pertànyer a marques clarament diferenciades, cafeteres de Quality Espresso tenen molt en comú. Viguer, amb una dilatada experiència en la indústria de línia blanca, fou un dels artífex d’un procés d’estandarització iniciat a mitjan dels 90: “Quan vaig arribar a la casa, convivien dues marques sota el mateix sostre. Des del punt de vista productiu allò era un disbarat, perquè motes màquines no compartien cap peça, ni tan sols els peus de goma! Després d’un laboriós procés hem aconseguit que tots els models es basin en una plataforma comú, unificant components. Ara les cafeteres empren un únic bastidor, i en la filosofia del producte prima el muntatge ràpid i la facilitat de manteniment. A diferència d’altres fabricants, molts dels nostres components es fabriquen sota les especificacions i requeriments de Quality Espresso”. Aquesta evolució cap a la lògica productiva no va ser fàcil, i Vigué destaca la vàlua dels qui van col·laborar en fer-ho possible: “vam tirar-ho endavant tot un equip, amb el personal i els recursos disponibles. Estàvem convençuts que ens en sortiríem, i així va ser”.

 

Quality Espresso-01

Qualitat total per a un mercat difícil

Assegurar la qualitat ha estat un dels cavalls de batalla de la direcció de l’empresa, i actualment tota la producció se sotmet diverses proves elèctriques i de funcionament. L’embalatge està dissenyat conforme a la normativa ISO per assegurar un transport segur, i una auditoria interna de qualitat sotmet a un 10 % de la producció a un complert test a nivell d’usuari. El treball efectuat en tots els processos ha donat els fruits esperats, i l’índex de qualitat intern se situa en el 99%.

A la darrera edició de la fira Host, la més important del sector, hi havia 56 fabricants de cafeteres, que es reparteixen el mercat més important, l’Europa del sud. “La situació del sector ens obliga a treballar contínuament: tenim una quota del mercat nacional del 40%, però el consum intern està aturat i hem d’incrementar l’exportació, que ara se situa en un 30%.”- afirma Viguer. “Paral.lelament, cal treballar a fons els costos, perquè la nostra estructura és molt flexible i eficaç en quant a producció, però necessita marxa continuada. La competència és dura, els preus s’ajusten… seguir endavant ens exigeix lluitar a diari”.

 

Diferents marques surten de Quality Espresso

Diferents marques surten de Quality Espresso: Gaggia, Futurmat, Visacrem, Ottima, marques blanques, …

Una història atribolada

Quality Espresso es fundà l’any 2001, però els seus orígens els hem de buscar en dues empreses italianes: Faema i Gaggia. Totes dues van desembarcar a Barcelona als anys 50, establint llurs filials i centres productius a Barcelona (Faema) i Sant Adrià del Besòs (Gaggia). Ja independitzades de la casa mare, un grup d’empresaris locals va adquirir-les, les fusionà i centralitzà la producció a la fàbrica de Barcelona. En una operació a nivell europeu i que inclogué la compra de diverses firmes del sector, el grup Adlinger adquirí l’empresa, que no va poder fer front a la crisi post-olímpica i acabà en mans del banc que havia avalat l’operació. El mateix Banc designà un gerent que dirigí l’empresa fins el 2001, quan part de la direcció va decidir  adquirir-la, constituint la societat anònima Quality Espresso

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: