Skip to content

Motors elèctrics Maraz: Electrotècnia a mida

Un motor elèctric té un funcionament molt més complex del que la senzilla estructura pot fer suposar. Més enllà del ròtor, l’estàtor i el bobinat, cal dominar amb precisió les lleis de l’electrotècnia per fabricar un producte competitiu en el mercat actual. A Maraz combinen magnetisme amb ciència fabril oferint motors fets a mida. 

Motors elèctrics Maraz

 

Els qui d’una forma o altra han estat relacionats amb el ram dels motors elèctrics recordaran els noms clau d’un sector que arribà a tenir cert pes específic en el teixit industrial català: els pioners Mercadal i CEMS (pedrera de dissenyadors, tècnics i operaris especialitzats), les multinacionals AEG, ABB i Siemens, la barcelonina AFA… Tot i que els efectius del gremi han minvat fins resultar gairebé anecdòtics en el panorama productiu actual, entre els supervivents en destaca Maraz, empresa formada fa més de trenta anys per Salvador Pallarès i  Antoni Palau. Tècnics formats en l’extinta AFA, començaren en un petit local al carrer Galileu del barri de Sants i s’especialitzaren en motors de corrent alterna fabricats per encàrrec en petites series, un nínxol de mercat tradicionalment oblidat pels grans fabricants. Maraz experimentà un fort creixement en la dècada dels 80: es traslladaren a l’actual fàbrica a Sant Boi del Llobregat, incrementant i racionalitzant la producció, externalitzant operacions i creixent fins arribar als  50 treballadors. Una cartera de clients fidels i satisfets i una política comercial inquieta i sense por als encàrrecs singulars permeté a Maraz superar la greu crisi post-olímpica i plantar-se al segle XXI amb un flux estable de comandes arribades d’arreu de l’estat i provinents dels sectors més dispars de la industria.

Els motors muntats als tallers de Sant Boi (sempre fabricats sota comanda, en sèries de 25 a 100 unitats mensuals i amb potències de 90W a 30 KW), accionen des de sistemes d’extracció de gasos a portes de tot tipus, passant per rentadores industrials, equips de ventilació, bombes d’aigua i maquinària per a indústria paperera, tèxtil, agrícola i ferroviària. Entre l’heterogènia producció en destaca la família de motors d’alta temperatura, dissenyats per suportar temperatures de funcionament de fins a 400ºC durant dues hores.

Control de qüalitat als rotors abans de ser ensamblats

La diversitat d’aplicacions implica un ampli espectre de prestacions, una producció diversificada i la gestió d’un notable estoc de components i recanvis. Com a fabricant de producte especial, Maraz no té un catàleg de producte estàndard i les característiques canvien segons l’aplicació,  sol·licitacions i condicions de treball: vibracions, càrrega variable, humitat… fins i tot l’acústica del motor en marxa en condiciona l’estructura interna. Els 4 tècnics del departament d’I+D de Maraz han esdevingut  tot terrenys fabrils, coneixedors de tants camps de la indústria com aplicacions tenen els equips que dissenyen. Conscients que “els qui volen motors que simplement girin, compren producte asiàtic”, donen un sentit productiu a la seva manera de fer amb arguments de pes: “a Maraz hi arriben clients que han de solucionar algun problema especial. Poden trobar material estàndard a un preu 30% inferior, però nosaltres els oferim un producte amb més garanties, qualitat i prestacions, ajustat a la normativa tècnica i mediambiental actuals i a les necessitats de cada ús. I tracte personalitzat, rapidesa de resposta i la possibilitat de solucionar sobre la marxa els problemes sorgits durant el desenvolupament”

Operacions finals i acabats personalitzats

La crisi ha fet baixar les comandes, però dóna feina a les empreses amb un I+D solvent, que han de treballar per rebaixar els costos per als clients que ajusten els escandalls i renoven el catàleg. L’escalada en els preus de les matèries primeres (ferro, alumini, i especialment el coure) ha reduït els marges, i cal combatre aquest handicap exprimint el know-how que proporcionen 30 anys d’experiència.

Resultats de l'assaig del motor

A Maraz es preparen per treure al mercat motors d’alterna de nova generació brushless, i per integrar l’electrònica en els seus productes. Preparats per seguir fabricant electrotècnia a mida en el que, segons pronostiquen, “serà el segle del magnetisme”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: