Skip to content

Moto GAS-GAS TXT 250 Pro

Més de quaranta anys després que Bultaco concebís la considerada primera màquina de trial moderna, Catalunya continua al capdavant d’aquesta especialitat motorista en la que l’equilibri i la lleugeresa són més importants que la potència. Gas-Gas és actualment la punta de llança del sector: dissenya, fabrica, i fa córrer (i guanyar) les exitoses TXT Pro.

64 quilos no semblen una xifra pròpia d’una moto de cilindrada mitja, però els més de vint anys d’experiència permeten a Gas Gas fabricar autèntics pesos ploma mecànics com la la Gas Gas TXT Pro de trial.  És la més lleugera de la seva categoria, en una disciplina on el pes i el repartiment de masses tenen una importància cabdal. Assolir questa fita requereix combinar adequadament materials, disseny, i moltes hores d’assaig en mans de pilots experts. La creació de la marca de Salt (Girona) no és tan sols un vehicle de lleure per gaudir-ne fent equilibris: és una rèplica fidel de la màquina subcampiona del món, una moto que en les mans adequades pot competir en qualsevol prova de trial de primera línia. En cadascun dels detalls constructius hi traspua l’empremta de la competició i d’un disseny que busca l’efectivitat per sobre de tot, i d’això en deriva una innegable i funcional bellesa. L’esquemàtic bastidor de lleuger tub d’acer aliat amb crom-molibdè, la suspensió davantera fabricada completament d’alumini, el motor de 2 temps de refrigeració líquida i el tub d’escapament de titani fan de la TXT un lleuger i modern compendi de tecnologia motociclista de muntanya.
La TXT actual té el seu origen l’any 2002, quan Gas Gas va posar en producció el motor “Pro”, un motor de nova planta, compacte i lleuger, dissenyat especialment per a una nova nissaga de màquines de trial. Al voltant d’aquesta maquinaria guanyadora han anat succeint-se les diferents versions de TXT Pro, un moto que en mans d’Adam Raga han obtingut 6 campionats del món de trial, quatre en l’especialitat indoor.
L’activitat fabril de Gas Gas va iniciar-se gairebé per casualitat, quan el concessionari propietat Narcís Casas i Josep Mª Pibernat va trobar-se sense motos de trial per vendre degut al tancament de les fàbriques Bultaco i SWM. Els empresaris van decidir tirar pel dret i fabricar les seves pròpies màquines, i així nasqué la primera Gas Gas, batejada amb el nom de Halley 325 ja que va ser mecànicament concebuda l’any de la darrera visita a la terra del famós cometa, el 1986. Com recorden els veterans de la casa, degut a la manca d’espai de la fàbrica-taller els primers anys gairebé es destinava més temps a posar ordre en l’exigu magatzem que a la producció pròpiament dita. El número d’unitats muntades anà creixent conjuntament amb les dimensions de l’empresa, i Gas Gas ha arribat als nostres dies com una marca reputada en les especialitats “verdes”, continuadora de la tradició que en el seu dia van tenir altres marques catalanes, ja desaparegudes com Bultaco, amb una activitat residual com Montesa, o a punt de ressuscitar com la barcelonina Ossa. De la moderna planta de Salt, on treballen més de 80 persones, en surten cada any més de 7.000 vehicles (entre motos de trial, de tot terreny i quads), en gran part destinats a l’exportació.

Banc de potència

Per fortuna per a Gas Gas la moto de competició i de muntanya pateix la crisi actual amb menys virulència que la que afecta al sector en general, ja que pilots i equips necessiten de renovació constant de material per mantenir-se al capdavant en les curses, i això assegura un nivell de producció mínima acceptable. Passat un quart de segle i amb el bagatge que això suposa, Gas Gas enfoca el futur entre la seguretat que dona disposar d’un actiu fonamental com és un know-how propi i la incertesa d’esperar a veure cap a on els encaminaran les lleis mediambientals, de les que en gran part en dependrà el futur de la moto de muntanya.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: