Skip to content

Morabike. A la recerca del vehicle mínim

Amb independència de les xifres de vendes, materialitzar una idea en forma de producte i posar-la al mercat és ja un èxit. La barcelonina Wheeldesign demostra que es pot fabricar i comercialitzar mitjançant vies alternatives: les Morabike roden de fa tres anys emancipades del monopoli asiàtic de les dues rodes. 

Morabike, la bici que es plega més ràpidament

A mig camí entre inventor, artesà i enginyer, Josep Mora és dissenyador en el sentit més ampli de la paraula. Un creador d’objectes especialista en identificar les necessitats i trobar-hi solucions treballant en el camp conceptual, estètic, o estrictament tècnic. L’experiència i una curiositat innata han forjat el caràcter multidisciplinar de Mora, un self made man sense formació acadèmica reglada que va iniciar-se en la tècnica recreativa desmuntant, reparant i modificant tot els aparells que li queien a les mans. La carrera professional començà gairebé per casualitat, dissenyant i fent els mobles de casa, petits encàrrec per a coneguts i finalment establint-se com a dissenyador free-lance.

Idees i dissenys

El mètode de treball de Mora té en les seves aptituds manuals una gran aliada: en el taller del barceloní barri del Guinardó projecta, munta i posa a punt els dissenys, sempre duts a terme amb l’ajut d’un solvent equip de col·laboradors/proveïdors, que inclou industrials, projectistes, modelistes, enginyers i dissenyadors gràfics. Al cinturó industrial de la ciutat comtal Mora hi troba els aliats necessaris per realitzar els projectes, que abasten tots els camps imaginables: mobiliari, vehicles de dos, tres i quatre rodes, jocs, autòmats… fins i tot una reproducció dels Ictineos de Monturiol.

Les idees d'aquest dissenyador es converteixen en realitat

Mora combina materials naturals amb sintètics en uns dissenys sovint complexes, amb un punt de sofisticació tècnica i l’aire intemporal de tot allò que es crea amb intenció de durar. Aquestes suposades virtuts de vegades juguen en contra a l’hora de fer-se lloc en un mercat, segons Mora, “dominat per les modes canviants i un culte desmesurat a la novetat”.

La bicicleta feta per a Camper

Incondicional del vehicle mínim, que defineix com “el que mira d’obtenir les màximes prestacions amb els mínims recursos”, Mora ha desenvolupat diversos ginys a tracció humana, des d’un tricicle aerodinàmic de competició a bicicletes de fusta. La darrera incursió el món dels pedals és un sistema de transport personal, lleuger i econòmic: una bicicleta plegable.

L'interessant sistema de plegat de la Morabike

Batejada com Morabike, està dotada d’un sistema de plegat, que permet recollir en una única acció el seient, roda i suspensió posteriors. El bastidor sense articulacions la converteix en un vehicle rígid, estable, còmode i segur, tot i que ni el volum final ni el pes (10,5 kg) són la referència en la seva categoria.

Es va concebre com un producte de qualitat, proximitat i productivament sostenible, i les premisses semblen aconseguides. L’ús d’acer inoxidable permet estalviar pintures i dissolvents, i malgrat que el muntatge inclou components forans, el bastidor i elements principals es fabriquen íntegrament a Barcelona. Wheeldesign, la societat productora, no té infraestructura comercial ni vocació de fàbrica, i distribueix la Morabike en base a una xarxa de representants teixida en les fires del sector. La producció es posa en marxa sense periodicitat fixa quan s’acumulen les comandes suficients, perquè Wheeldesign no pot fer bicicletes d’una en una ni té capacitat per acumular estoc.

Josep Mora assegut sobre un Segway adaptat

Segons Mora, d’un projecte “el més difícil no és tenir la idea: de vegades la dificultat rau en quadrar tot el que n’envolta l’execució: pressupost, finançament, terminis i equip de treball”. Saber gestionar és, per tant, imprescindible en la creació d’un producte. Mora veu en la difícil conjuntura actual una vessant positiva: “ara és el moment de les bones idees, estan més buscades que mai perquè són les inversions més rendibles, les que a la llarga comporten menys risc”. La segona versió de la Morabike,  ja roda en forma de prototip pels carrers del Guinardó. Potser hagi arribat el seu moment.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: