Skip to content

Mitjons Punto Blanco: varietat i qualitat

Igualada ha estat el centre neuràlgic del gènere de punt a la península, tot i que actualment hi resten comptats productors amb entitat fabril. Industrias Valls teixeix gairebé a contracorrent en una fàbrica al bell mig de la capital de l’Anoia i fabrica els mitjons Punto Blanco amb la qualitat que garanteixen la tecnologia moderna i dècades d’experiència.

Mitjons Punto Blanco

Es pot qüestionar l’existència d’empreses verticals al segle XXI, una època de superespecialització i divisió extrema del treball. Però no es pot negar que encarregar-se del procés de producció d’un producte des de la seva concepció teòrica a la comercialització a peu de carrer afavoreix l’aparició d’una espècie professional en procés d’extinció: la del tècnic especialitzat de llarg abast. Un personatge que entén un producte des de totes les òptiques i té una visió integral, de primera mà, polièdrica i real del producte. El mercat global ha convertit gran part del sector tèxtil local en empreses que confeccionen lluny i a baix preu i venen en grans i lluïdes botigues. A Punto Blanco juguen en una altra divisió: en la seu central d’Igualada pareixen els dissenys, fan els prototips, teixeixen, tinten, planxen i distribueixen mitjons de tot tipus. Hi ha qui pot pensar que aquest model productiu  és un anacronisme. Però resulta admirable que, al 2010, en un edifici industrial d’estil racionalista construït als anys 50, es generi valor afegit en quantitat: A Punto Blanco entren bobines i troques de fil, i en surten parells de mitjons.

Planta de producció de Punto Blanco

La fàbrica de Punto Blanco és un edifici industrial comme il faut:  té el sostre de dent de serra i la façana decorada amb estil per un ceramista.  Encara avui el disseny demostra diàriament les virtuts: espais adaptats a la tasca que s’hi du a terme, fluxe intern de materials optimitzat, instal·lacions fàcils de mantenir.  Sorprèn l’efectiu (i simple) sistema d’aigua i aire que garanteix la humitat imprescindible per treballar el cotó, actiu amb total eficiència des de fa 50 anys.  A la fàbrica  van arribar a treballar-hi 800 persones en tres torns set dies a la setmana és. És, doncs, un contenidor productiu sotmès a un ús intensiu que ha arribat als nostres dies en plena forma.
En la planta superior hi ha el tissatge: dues-centes màquines de teixir de columna simple i doble combinen mecànica de precisió, pneumàtica i electrònica, i són capaces de teixir un mitjó cada sis minuts. Sota el tissatge hi trobem la planxa. Disseny i administració es troben en la planta baixa, i en un semisoterrani hi ha les instal·lacions de tintat i les calderes de vapor necessari per a la planxa. Distribuïts segons dicta la lògica productiva trobem el magatzem, el magatzem regulador intern, un complert taller mecànic dedicat al manteniment, el laboratori del rigorós control de qualitat i el departament d’informàtica.

Detalls de la complicada maquinària de Punto Blanco

La indústria tèxtil no és estratègica i tradicionalment ha estat una moneda de canvi en les polítiques econòmiques internacionals: el 2005 el mercat europeu va obrir-se al món i van desaparèixer els aranzels per a l’importació de producte asiàtic. Des de llavors l’única manera de mantenir-se viu en el mercat és oferir un producte de tecnologia i disseny superiors a tan ferotge competència. Els mitjons tèrmics de doble capa, ecològics de fibra de bambú o  invisibles (de confecció extremadament complexa), són una mostra de com cal lluitar en el mercat global servint-se de l’enginy i l’experiència.

El centre de planxat de Punto Blanco

A primer cop d’ull un mitjó pot semblar-nos una peça simple, però paradoxalment en aquesta senzillesa rau la complexitat: la trama d’un mitjó és circular, i en tota l’execució hi ha una sola costura (pràcticament invisible en una peça de qualitat com és el cas que ens ocupa) i de vegades cal emprar més de sis fils diferents.  La cura en l’elecció de màquina, el patró i el fil assegura un bon producte, un mitjó còmode i durador.

Tot i que tradicionalment Punto Blanco ven a petites botigues,  el mercat modern ha obert les portes a majoristes i botigues pròpies. Un 15% de la producció s’exporta als 5 continents, i els nous productes són la punta de llança d’aquesta empresa que aposta per la producció local amb la mirada oberta al món i que, com no pot ser d’altra manera, toca de peus a terra.

3 comentaris leave one →
  1. 19/11/2010 10:23 am

    Molt bo l’article!!!!!
    Hem descobert que el més simple té al darrere un component tecnològic importantíssim!!!!

    • 19/11/2010 6:07 pm

      No cal mirar a un altra costat, que a casa nostra hi ha gent que sap fer bé la feina. Gent d’ofici, tècnics, investigadors, emprenedors, i sobretot : gent amb ganes de fer coses.
      I a Igualada n’hi ha un bon exemple.
      Gràcies pel comentari.

Trackbacks

  1. Mitjons Punto Blanco « El tecnígraf

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: