Skip to content

Les bicicletes Monty de biketrial: 25 anys d’evolució i d’èxits

Poques firmes poden presumir d’haver estat pioneres en un esport i seguir sent la punta de llança de l’especialitat vint-i-cinc anys després. Monty és el referent mundial en quant a bicicletes de biketrial, i per a la temporada 2009-2010 commemora els 25 anys d’èxits en l’especialitat amb el model Kamel XXV, dissenyat i muntat a Sant Feliu del Llobregat.

Ot Pi amb la lleugera Kamel del 25è aniversari

A final dels anys ’70 es produí un boom de la bicicleta de muntanya: amb bastidor reforçat, rodes de tacs i un simulacre de suspensió, les Bicicross de BH, Motoretta de GAC, Panther de Derbi i similars feien les delícies del jovent del país, que treia tot el suc possible d’aquestes mountain bikes avant la lettre, fins i tot fent equilibris i imitant als pilots de trial.
Pere Pi treballava a la fàbrica Montesa on es produïen les prestigioses motocicletes Cota de trial, i quan va saber de l’existència d’aquest corrent de túnning rural de bicicletes va tenir la idea de dissenyar una bicicleta per practicar el trial, complement ideal a la gamma de motocicletes.  Dit i fet, en pocs mesos sortia al mercat la primera Montesita. La novetat i una encertada campanya publicitària basada en un curtmetratge projectat als cinemes van convertir el bicitrial en un èxit sonat. En qüestió de mesos l’especialitat es rebateja amb el nom de trialsín, es reconeix com a esport federat, i les ganes de fer equilibris a cop de pedal s’escampen arreu, com una taca d’oli.
Quan Montesa decideix abandonar la producció de bicicletes, Pere Pi pren la decisió de fabricar-les pel seu compte. Amb l’ajut de la seva dona emprèn una aventura fabril que dona el primer fruit el desembre de 1983: la Monty T-19.
Ot Pi, fill de Pere Pi, ha estat des de sempre vinculat a l’esport del biketrial (actualment el nom oficial de l’especialitat): com a pilot (5 vegades campió del món), com a provador de les bicicletes que fabricava el seu pare, i actualment dirigint Bicicletas Monty SA, en la que hi treballen 42 persones (incloent un equip de competició de primer nivell mundial) i que produeix 40.000 bicicletes anuals.
Si bé en un principi la producció de Monty es centrava en el trialsín, l’oferta aviat es diversificà buscant entrar en sectors poc atractius a grans marques. Actualment Monty té en catàleg bicicletes BMX, passeig, plegables, infantils, elèctriques, tàndems i monocicles.
Originalment els components eren nacionals, i el muntatge de les bicicletes es feia als tallers de Monty. Amb l’objectiu de reduir els costos i de controlar millor la qualitat, Monty va encarregar-se també de la fabricació dels bastidors. A principis dels ‘90 el panorama industrial del país havia canviat i era molt difícil trobar components amb qualitat/preu raonables, i Monty començà a comprar bastidors i components a Àsia (on s’estava desplaçant el centre neuràlgic de la indústria ciclista), sempre segons els dissenys sorgits de l’oficina tècnica de Monty.
Les bicicletes de trial són les que donen prestigi a ls casa i, com comenta Ot Pi, les que “fan marca”. La Kamel XXV, fabricada en sèrie numerada i amb una decoració especial per a celebrar els 25 anys de l’empresa, és el model més sofisticat del catàleg. Comparteix poc més que la marca amb les T-19 de 1983 amb les que s’inicià la nissaga Monty: El lleuger alumini és emprat en la majoria d’elements: bastidor, manillar, plat i bieles… tot és fet amb diferents aliatges d’alumini, segons la finalitat de cada component. La dieta mecànica ha arribat a eliminar el seient, i deixa el pes de la Kamel en tan sols 8,5 quilos. Els tubs del bastidor són de conificat múltiple amb parets de gruix variable, dimensionats en funció de les sol·licitacions que rebran un cop soldats. El tub superior del bastidor està conformat amb hidroform, un procés que en permet el modelat amb un motlle i aigua a pressió. Els frens d’accionament hidràulic  completen el còctel que fa de la Kamel XXV la referència en l’especialitat.
Monty té una postura sòlida en el món de la bicicleta: Les prestigioses biketrial es recolzen en un catàleg diversificat, una treballada imatge de marca i una estructura adaptada als temps que corren i al volum de producció. Deixem passar el temps i veurem jovent pedalar sobre la “Kamel L”, versió cinquantè aniversari.

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: