Skip to content

Frenos Sauleda:experts en fregament

L’àmplia oferta en elements de fricció i la versatilitat a l’hora de produir han estat factors clau per a que Frenos Sauleda, especialistes en fricció, mantinguin una bona salut fabril més de 90 anys després de la seva fundació.sauleda-03

 El temps cada cop té més valor i tot sembla anar més i més de pressa… no ha d’estranyar-nos doncs que Frenos Sauleda, especialitzada en frens i en aturar amb seguretat tot tipus d’elements, gaudeixi de feina i comandes en abundància. Aquesta empresa familiar amb seu a Sant Cebrià de Vallalta té l’origen en una fàbrica tèxtil dedicada originalment a les lones, fundada a finals del segle XIX per Victoriano Sauleda. El seu fill Antoni decidí aplicar l’experiència en els teixits especials en un ram amb tanta projecció com l’automoció, establint Frenos Sauleda i concentrant-se en les bandes teixides per calçar mordaces de fre. L’experiència en el fregament van dur la tercera generació Sauleda a ampliar l’oferta als folres d’embragatge, donant l’impuls industrial definitiu a l’empresa que, posteriorment, va apostar decididament pel producte destinat a la indústria i al sector energètic.

Procés vertical i variat

Frenos Sauleda fabrica tres grans famílies de producte: material amb base de fil, de fibra i de paper. El fil s’utilitza en aplicacions que han de girar a règims elevats (com discs d’embragament per als motors), i s’elabora partint d’un fil continu impregnat en resina. La fibra, s’empra en elements de fricció estàtics o que giren a baixes velocitats, i s’obté a partir de blocs d’un compost de resina, fibres i additius, conformats mitjançant un motlle o per mecanització. Tots dos processos inclouen un premsat a alta temperatura, i un procés de curat al forn per obtenir les propietats mecàniques desitjades. El paper és el més sofisticat dels materials de fricció, s’utilitza en elements sotmesos a sol·licitacions elevades i s’obté a partir d’un laminat amb fibres d’aramida. En l’actualitat, Frenos Sauleda és l’únic fabricant d’Europa que utilitza aquesta tecnologia.

sauleda-02La gran quantitat de referències existents i la diversitat dels lots de producció (amb sèries que van de les 50 a 5.000 peces), fan que el procés de fabricació sigui del tot vertical i mantingui un notable component manual en algunes de les fases, ja que la combinació d’operacions és molt variada i canvia en funció de cada producte: mecanitzat, rectificat, tallat, pintat, encolats… L’evolució dels materials i la incorporació de noves tecnologies han donat a la planta de Sant Cebrià de Vallalta un lay-out particular, lluny de ser l’ideal però perfectament adaptat a les necessitats del dia a dia.

 sauleda-05

Diversificar l’oferta, la clau que obrí el futur

“Gairebé exportem el 90% de la producció, que enviem a més de 70 països”, explica Toni Sauleda, actual gerent. “L’any 92 vam començar a visitar fires. Teníem preu i producte, per tant era lògic donar-nos a conèixer. Vam anar a Frankfurt a París… llavors havíem arribat a concentrar el 90% de la producció en un sol producte, i això representava un risc excessiu, especialment si tenim en compte que érem a les portes de la crisi post-olímpica. L’exportació ens va permetre tirar endavant i arribar fins on som ara. Actualment creixem més en els països emergents, perquè a Europa la situació és d’un estancament considerable”. sauleda-07
No només les exportacions han facilitat el creixement de Frenos Sauleda. Diversificar l’oferta ha possibilitat ampliar el ventall de clients i productes. “Durant la dècada dels 80 vam començar a fabricar material de fricció per a aplicacions industrials, un sector amb menor volum de producció que l’automoció, però amb un producte de major valor afegit, ideal per una empresa de les nostres característiques”. La indústria utilitza elements de fricció en molts camps: aerogeneradors, premses, maquinaria siderúrgica, indústria del paper i marina… En l’actualitat la facturació de Frenos Sauleda corresponent a primer equip industrial suposa vora el 50 % del total. En contrapartida, la fabricació de primer equip per automoció,  amb volums de producció elevats i molta exigència a nivell administratiu i organitzatiu, ara és gairebé inexistent: “Estem estudiant si ens convé fer aquest petit salt endavant, però ara per ara estem més còmodes traient profit de la versatilitat de la nostra manera de fer, que ens permet adaptar-nos a feines especials i de menor tirada que no interessen a les grans fàbriques”.

Treballar per a aplicacions tan diverses va requerir disposar de nous equipaments per assajar els nous compostos i formulacions. Per això el departament d’assaigs està equipat amb un banc de proves estàtic i un de dinàmic, en els quals es poden posar a prova en condicions controlades tots els productes. Allí es comprova el desgast, el coeficient de fregament o la temperatura dels diferents elements del sistema, simulant les condicions de treball de l’aplicació final i enregistrant els paràmetres que és necessari controlar en cada cas.

sauleda-01 

L’adéu a l’amiant 

L’amiant era d’ús comú en els productes de fricció, però des de 1994 se’n prohibí l’ús, fet que suposà un notable esforç tècnic per als fabricants per trobar un substitut a aquest material fibrós, molt resistent a la temperatura i amb capacitat d’absorbir els múltiples components dels compostos utilitzats en la fricció. L’amiant se substituí per un còctel de fibres, cadascuna de les quals compleix una funció específica: la fibra de vidre dóna resistència tèrmica, la llana de roca proporciona porositat i absorció, i les fibres orgàniques estructura i resistència. Les condicions de treball, les prestacions requerides i l’experiència dels fabricants determinen la proporció de cadascuna d’elles.

Anuncis
%d bloggers like this: