Skip to content

Electrònica domèstica: Golmar Sistemas de Comunicación

Nascuda a Barcelona i establerta a Cornellà des de 1997, Golmar ha crescut sense presses gràcies a un concepte d’empresa modern, una estructura lleugera i eficaç, fe en les connexions internacionals i recerca constant de novetats. Ja fa més de seixanta anys que facilita la comunicació a ciutadans dels cinc continents prement un simple botó.

El “porter automàtic” a l’entrada de la fàbrica de “porters automàtics”. Jaime Farrero, director comercial de Golmar, amb un model produit als anys setanta.

  Presideix el hall del primer pis de la seu de Golmar un panell on s’exhibeix  part de l’extensa producció de l’empresa. Un grapat de porters automàtics, videoporters i intercomunicadors, molts d’ells models summament populars. Més enllà de la curiositat que suposa admirar aquestes peces, algunes excel·lents mostres de disseny industrial, sorprèn que aquesta petita mostra d’història productiva es mantingui en condicions de funcionament: fins i tot el primer videoporter, amb un petit monitor de tub de 5 polzades en blanc i negre, reflecteix nítidament la imatge dels curiosos que decideixen de prémer el polsador. Diuen que cal conèixer d’on venim per entendre cap on anem, i potser aquest mostrador que dóna diàriament la benvinguda a la setantena llarga de treballadors de Golmar contribueixi silenciosament a la bona marxa de l’empresa.

L’evolució del porter automàtic

Fundada per Francesc Golarons i Josep Márquez, Golmar començà a operar el 1954 instal·lada en l’anomenat “barri de la ràdio”, als voltants del carrer Floridablanca de l’eixample barceloní, produint i comercialitzant intercomunicadors. Entrar en el camp del porter automàtic suposà una revolució i un salt qualitatiu i quantitatiu important per a l’empresa durant la dècada dels seixanta. Espanya suposava un camp de negoci abonat per a un producte ja habitual a Europa, i Golmar va saber explotar la situació, posicionant-se còmodament en el sector mentre creixia en diversos locals propers a l’emplaçament original.

La inquietud tècnica i comercial de Golarons, habitual de fires i certàmens del ram, permetia a Golmar seguir les tendències que marcava Europa i facilità, de passada, l’inici de les exportacions del material de producció nacional. En col·laboració amb la valenciana Fermax es desenvolupen i produeixen els primers models de videoporter, producte d’escassa difusió però que dècades després es convertiria en punta de llança de l’empresa. L’evolució tecnològica patí un nou salt qualitatiu amb l’arribada de l’era digital, i la presentació del primer model de la Sèrie 90 al Construmat de 1994 suposà tota una fita. La nova tecnologia posava a l’abast dels instal·ladors un equip que podia connectar-se mitjançant un únic cable de 3 fils més coaxial, en comptes dels feixos de fins a 200 fils que calia manegar emprant la tecnologia tradicional. Un avantatge en la instal·lació que convertí el nou producte de Golmar en un supervendes.

Un nou concepte de videoporter

Presentat el 2009, el videoporter M200 és el buc insígnia de Golmar. Funciona connectat a la xarxa i cada terminal disposa d’una adreça IP, fet que el converteix en un equip molt versàtil perquè permet aprofitar instal·lacions ja existents. Per assegurar la privacitat de les comunicacions disposa d’una connexió que funciona amb un protocol tancat, sense necessitat de servidor extern i que a Golmar anomenen stand alone. El disseny de l’M200 és acurat, elegant, gairebé minimalista, i amaga unes prestacions sorprenents: imatge de gran qualitat amb pantalla de 3,5 polzades i 600×480 píxels, enregistrament de les darreres 50 trucades, contacte directe amb consergeria, trucada d’alarma… La connexió per PoE permet interconnectar un número gairebé il·limitat de plaques de carrer i monitors en la instal·lació, i sense necessitat d’alimentació externa, el que converteix el M200 un videoporter ideal per a grans comunitats. Existeix en versió mans lliures i amb auricular, connectat a plaques de carrer tradicionals  (amb un botó per porta) o bé codificades, amb una pantalla que informa de les instruccions d’ús i altres informacions de cada codi  o porta.

Les dimensions reduïdes, el circuit de nou capes i l’ús d’electrònica d’última tecnologia fan de l’M200 un dispositiu que, per construcció, ja és més proper a un telèfon mòbil que d’un porter automàtic tradicional. Per a Golmar ha suposat una petita revolució en la producció, el primer pas ferm cap a una nova generació de videoporters.

Connectats amb el món

El 1999 el grup italià URMET adquirí la majoria d’accions de Golmar. Des de llavors l’empresa continua mantenint independència de funcionament i gestió, i aprofita els avantatges de pertànyer a un grup d’abast mundial: els darrers set anys han suposat l’obertura definitiva al mercat internacional, i han dut Golmar a establir filials a França, Holanda i d’altres països europeus, adquirint empreses amb les que actualitzar el know-howper mantenir-se tecnològicament al dia, com la comercial holandesa Vercoma, o l’enginyeria Sèrbia Beoview.

Verificació d’equips

Golmar ven a 52 països dels 5 continents, i l’exportació suposa gairebé 50% de la producció, amb una marcada tendència a l’alça. Aquest creixement ha estat decisiu en temps de crisi i Golmar, tot i la forta davallada del sector de la construcció, manté l’estructura empresarial intacta i continua presentant tres o quatre novetats anualment. Jaime Farrero és director comercial i justifica aquesta política: “Aturar-te en temps de crisi és un error. No pots captar nou mercat, i quan la situació remunti hauràs perdut el tren, estaràs fora. Per això és important seguir diversificant el mercat,  ampliant el radi d’acció”.

Verificació d’equips

L’expansió és lenta, perquè les normatives són diferents a cada país i fa necessari adaptar els dissenys existents i millorar les prestacions dels nous productes. Entre les especificacions que sumen els  diferents mercats cal valorar quina serà la incidència final en les vendes per definir les prestacions finals en relació als potencials compradors. No obstant, com remarca de nou Ferrero, a una intensa recerca cal afegir-hi la intuïció de l’empresa: “En el nostre sector el treball de camp és bestial. Tot i que, per molts estudis que es facin, les decisions estratègiques no deixen de ser actes de fe”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: