Skip to content

Destilerías Campeny, S. A.: Esperit innovador

El licor de crema catalana pot fer pensar en un producte de difusió i consum locals. Res més lluny de la realitat: Destilerías Campeny, una empresa familiar, dinàmica i inquieta, elabora aquesta popular crema de licor, a més d’una cinquantena de productes, distribuïts i consumits arreu del món.

Joan Campeny, Director General de l'empresa masnovina, amb una ampolla del popular licor de crema catalana Melody, nascut als anys 90

Joan Campeny, Director General de l’empresa masnovina, amb una ampolla del popular licor de crema catalana Melody, nascut als anys 90

La presència a l’estranger dels licors de Destilerías Campeny és la culminació de la història que inicià Amadeu Campeny el 1970. Fill de bodeguers, pujat entre bótes, vins i destil·lats, Campeny establí el seu propi negoci a Sant Adrià de Besòs. Allí operà més d’una dècada abans de traslladar-se a la fàbrica actual del Masnou, el 1981. La família Campeny comanda actualment un grup d’empreses que inclou una petita fàbrica d’elaboració de licors artesanals a Mallorca i la distribuïdora que fa arribar a majoristes i venedors bona part de la producció.

 Els gustos manen

És necessari adaptar l’oferta a la demanda, i el catàleg de Destilerías Campeny ha evolucionat any rere any en base a aquesta premissa. Els èxits comercials més reeixits de la casa són fruit d’una combinació equilibrada d’olfacte comercial, capacitat fabril i inquietud tècnica. Si originalment la producció se centrava en productes de perfil clàssic (brandys, licor de menta i aiguardents) la popularització de les cremes de licor amb base làctia obrí la porta a una nova línia de productes, entre els que el licor de crema catalana Melody en destaca especialment ja que suposà un punt d’inflexió en la història de la firma. Passada l’eufòria de les cremes, el recent boom dels gintònics i els còctels animà a la direcció  a rellançar un clàssic del catàleg: la ginebra Tann’s, que 2009 es reformulà i que ha recollit una desena de premis en certàmens internacionals.

 

El laboratori és l'origen de les formulacions, i on s’elaboren les infusions i maceracions alcohòliques dels elements botànics per a l'el·laboració de ginebres

El laboratori és l’origen de les formulacions, i on s’elaboren les infusions i maceracions alcohòliques dels elements botànics per a les ginebres.

Alquímia industrial

Gestionar la producció d’una cinquantena de productes  demana estar ben organitzat i gestionar a l’uníson comandes, plans de producció, compres i magatzem.  Però és en el laboratori on rau el secret dels productes de l’empresa maresmenca. Allí es defineixen les formulacions i s’elaboren les infusions i les maceracions alcohòliques dels elements botànics. Espígol, coriandre, cardamom, pètals de rosa, violeta o flor de taronger, elements propis d’un herbolari, conviuen amb l’equipament necessari per a elaborar els licors amb garanties i qualitat constants. “El procés de desenvolupament d’un licor no hi tenen cabuda les presses: pot incloure fins a una vintena de proves que marquen el camí a seguir fins arribar al producte final”. Joan Campeny, director general, coneix bé un procés que, com remarca, “es realitza internament i en base a l’experiència de la casa”. El laboratori té cura també del control de qualitat: cadascun dels lots produïts passa per una sèrie de proves per controlar el grau alcohòlic, el micratge de les partícules, el grau d’homogeneïtzació i el PH.

La planta del Masnou envasa una cinquantena de productes formulats en el propi laboratori. En la foto inferior, les ginebres Tann’s i Only, dos dels productes premium de creació recent.

La planta del Masnou envasa una cinquantena de productes formulats en el propi laboratori.

El know-how  de les cremes de licor

Campeny prepara les cremes de licor a partir de productes naturals i sense emprar bases preelaborades. La formulació inclou, a més de l’alcohol de melassa, mantega o nata, sucre, aromes naturals i proteïna làctia. Els diferents components de la fórmula es preemulsionen en un reactor. La mescla passa per l’homogeneïtzadora d’alta pressió, un element clau del procés que mitjançant un increment de pressió sobtat permet obtenir un producte estable amb partícules de micratge constant i apropiat. La temperatura i la durada les diferents fases són claus per al resultat final, i són un dels principals actius de l’empresa. Abans de passar als dipòsits previs a la línia d’envasat, i com a mesura de seguretat, les cremes es pasteuritzen a 75ºC.

Línia d'envasat de les cremes de licor

Línia d’envasat de les cremes de licor

 Consum intern vs. extern

Destilerías Campeny es troba immersa en plena campanya d’internacionalització, Una tasca exigent que ha resultat clau per compensar la caiguda del mercat intern. En deu anys s’ha passat d’un nivell d’exportacions testimonial,  al 30% del total de la producció, amb presència a 35 països de Nord Amèrica, Amèrica del Sud, Àsia, Oceania i, per descomptat, Europa. Aquest procés ha implicat un canvi de mentalitat en l’empresa. La figura del director d’exportació ha agafat pes en l’organigrama, i s’ha incrementat la inversió en fires i certàmens del sector d’arreu del món.”Mirem al futur amb optimisme– afirma convençut Campeny-. Seguirem potenciant l’exportació, no ens queda cap altre remei! El producte agrada, i estem segurs que aquest esforç es veurà recompensat”.

Campeny1-01-01

Melody, l’original

El popular licor de crema catalana Melody començà a produïr-se  el 1994. Era una més de les cremes de licor que Amadeo Campeny desenvolupà  gràcies a l’ofici propi i amb l’ajut de llibres, col·laboradors, i l’adquisició de maquinària especialitzada. La campanya de llançament va incloure degustacions gratuïtes en els punts de venda i obtingué una resposta molt positiva del públic, que ja feia pensar en l’èxit d’aquest licor tan nostrat. El Melody es revelà com un producte nascut en el lloc exacte en el moment precís: el mercat patia certa saturació dels schnapps de fruita, i el nou Melody els substituí com a chupito en molts restaurants, que l’oferien com obsequi en acabar els àpats. La publicitat donà un impuls definitiu al Melody: falques a la ràdio i anuncis a la televisió  protagonitzats pel popular gastrònom Jaume Pastallé convertiren la creació de Campeny en habitual de les lleixes de bars i restaurants. A finals dels 90, ja implementat en el mercat peninsular, s’arribà a la producció rècord, de més de  2.000.000 de litres anuals. A punt de fer vint anys, amb varis imitadors competint en el mercat, el Melody segueix sent la referència i el producte emblemàtic de la licoreria maresmenca.

Campeny-06

Una vegada més, ens trobem amb una empresa que disenya en català i que fa servir elements dissenyats en català.  En aquest cas trovem un forn Selecta en el laboratori.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: