Skip to content

ArianeTech Ingeniería: Enginyeria sobre rodes

Experiència, joventut i know-how és la combinació que ha permès a ArianeTech Ingeniería fer-se un nom com especialistes en disseny de motocicletes. El sector no passa pel millor moment, però l’empenta i la feina ben feta permeten aquesta valenta empresa establerta a Cabrera de Mar mirar al futur amb optimisme.

Josep Losantos i motos a la oficina

Aviat farà deu anys que ArianeTech va pel món. Quan Josep Losantos (enginyer tècnic mecànic i co-gerent de l’empresa) evoca els difícils inicis exclama amb un toc d’humor: ”Quanta inconsciència!”. Perquè l’aventura va començar amb un pla d’empresa molt treballat i tones d’il·lusió… però sense ni un sol client en cartera. L’empenta i les ganes de tirar endavant han servit per vèncer totes les dificultats, inclosos uns darrers anys de duríssima crisi en que han desaparegut la majoria de grans fàbriques del sector.

José Ángel Sánchez, Juanma Navarro (tots dos enginyers aeronàutics) i Josep Losantos constituïren ArianeTech Ingeniería el novembre de 2004. Coneixien en profunditat un producte que els apassiona i sentien la pruïja d’emprendre i fer una mica més seu el futur.

Especialitzar i diversificar

L’especialització ha facilitat la participació d’ArianeTech en projectes de Yamaha, Gas Gas, Rieju o Derbi. Centrar-se en un sector és, però, un arma de doble tall: permet fer-se ràpidament un nom dins les empreses del ram, tot i que pot resultar un llast a l’hora d’aconseguir feines fora de l’especialitat. A ArianeTech ha calgut una intensa labor comercial per poder arribar a altres sectors més enllà de les motos, i ampliar l’espectre de l’oferta al disseny d’utillatges de producció seriada, el sector ferroviari o, puntualment, el desenvolupament de producte en general.

Paral·lelament, des de l’enginyeria maresmenca es treballa en la promoció del sector, declarat estratègic tot i que en dificultats: Losantos ha estat durant 5 anys secretari del Cluster Moto, una associació d’empreses responsable, entre d’altres, de la Mius, motocicleta elèctrica que actualment produeix Rieju.

Procedimentar

Resava l’eslògan que la potència sense control no serveix de res. De la mateixa manera el coneixement, sense ordre i estructura per accedir-hi, és pràcticament estèril. Seguint aquesta filosofia tots els projectes elaborats a les oficines de Cabrera compleixen sempre uns estàndards i una imatge de marca. Losantos emfasitza aquest fet: “Intentem que l’organització funcioni amb un elevat nivell d’autonomia del personal, establint processos i formant la plantilla. Encara queda camí per recórrer, però hem establert uns fonaments que ens permeten créixer amb solidesa. La metodologia de treball mira d’aconseguir una base de coneixement operativa, emprant la mínima paperassa perquè no ens agrada la burocràcia. És a dir que treballem amb un sistema certificable ISO 9000, tot i que no tenim la certificació perquè, de moment, no ens cal”.

Enginyeria aplicada a la moto de carrer i a la de competició

Créixer

ArianeTech començà amb Losantos i Navarro com a únics treballadors. El tercer soci s’incorporà mig any després en l’oficina de Madrid, que actualment ocupa quatre empleats, mentre a l’oficina de Cabrera hi treballen set tècnics.

La travessa del desert iniciada el 2008 sembla haver acabat i, amb una cartera de clients que va en augment i ja frega la trentena d’empreses (entre les que destaquen Yamaha Motor Research & Developement Europe i Talgo), a Cabrera preveuen créixer moderadament per poder fer-se càrrec de projectes de més volum. “Sempre amb el fet diferencial de l’empresa, -rebla Losantos-  fer-ho millor que els demés”.

El sector on es troben arrossega inèrcies que costa variar, i cal perseverar en fer entendre al client que cal invertir recursos per passar de fer un producte més a un producte de qualitat. ArianeTech fa bandera d’aquesta filosofia i confia en la seva capacitat tècnica: “No venem fum. Venem know-how”.

L’Ariane 2

L’afició per la competició, la necessitat d’aprofundir en el disseny de motos d’altes prestacions i el canvi en la reglamentació de les curses de velocitat van catalitzar en el disseny d’una moto de competició: l’Ariane 2. Sota la direcció de Juanma Navarro, alma materdel projecte, el 2009 s’inicià la creació del que ha estat el producte de desenvolupament més complex de l’empresa i que ha acabat convertint-se en carta de presentació i una mostra palpable de la capacitat tècnica d’ArianeTech.

Pilot, moto i l’equip que ha fet possible l’Ariane2

Tirar endavant un projecte d’aquesta envergadura en un termini raonable demanava una quantitat de recursos (econòmics, humans i materials) inassumible per una petita enginyeria,   i aprofitant el coneixement del sector des d’ArianeTech van engrescar empreses i tècnics col·laboradors en el projecte. Coordinats per Navarro, invertirien hores i recursos propis empreses com 6 Sigma (metrologia), Blumeprot (mecanitzat), Karbonmoto (components de fibra de carboni), Technomotor (escapaments), Racing Import (frens) i Diflect (components plàstics), entre d’altres.  L’Ariane 2, exemplar en el projecte, la tècnica i l’execució, esdevingué una realitat palpable el gener de 2011, quan es posà en marxa per primer cop al circuit d’Alcarràs. Passat un any la màquina dissenyada a Cabrera és una realitat consolidada, i tres unitats de l’Ariane2 participen en el Campionat d’Espanya de Velocitat en l’equip Motorrad. En la segona cursa del campionat, a Navarra, Román Ramos situà l’Ariane2 en la quarta posició final, a tan sols 33 mil·lèsimes del podi.

L’experiència acumulada i els bons resultats de la Moto2 van animar l’equip que, coordinat de nou per Navarro, ha dissenyat i construït el primer prototip de l’Ariane3, una monocilíndrica de 250 cc destinada a competir en Moto 3, la categoria que enguany ha substituït els 125cc. Es presentarà oficialment al circuit de Montmeló el proper 23 de Juny, durant la prova del Campionat d’Espanya de Velocitat.

2 comentaris leave one →
  1. 12/06/2012 11:56 am

    en 2 años, seréis los mejores. No perdáis nunca esa ilusión que transmitís. !!!Animo¡¡¡¡

Trackbacks

  1. ArianeTech: enginyeria sobre rodes « El Tecnígraf

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: