Skip to content

Amate Electroacútstica: Tecnologia al servei dels melòmans

Mirem de recordar un nom: Master Audio. Quan assistim a concerts, esdeveniments o conferències, fixem-nos en l’equip de so: És molt possible que algun dels components llueixi aquesta marca, produïda per la terrassenca Amate Electroacústica, firma de primera línia europea dedicada a l’àudio professional.

Joan Amate dintre la sofistacada cambra anecoica premiada per la Cambra de Comerç

Joan Amate dintre la sofistacada cambra anecoica premiada per la Cambra de Comerç

“Abans d’entrar en matèria, cal explicar alguns conceptes per poder parlar amb propietat”. Amb aquesta intenció d’expressar-se de forma precisa, Joan Amate, cap del departament d’I+D d’Amate Electroacústica, defineix els conceptes elementals d’una disciplina en general tan desconeguda com quotidiana.“L’electroacústica la formen el processament del senyal (que fa, per exemple, un equalitzador), l’amplificació (realitzada en l’amplificador), i finalment la reproducció del so (en els bafles, que són els transductors on s’esdevé el canvi de medi, d’elèctric a acústic)”. I continua aclarint conceptes: “Respecte als bafles, sovint es confonen alguns termes: l’altaveu és el dispositiu electroacústic on es transformen les oscil·lacions elèctriques en ones sonores, l’electroiman i la membrana que tots coneixem. La caixa acústica o bafle és el conjunt d’un o més altaveus muntats en la caixa, el contenidor que té una influència decisiva en la qualitat final del so”.Master Audio-05

Creatius i productius

Tot i ser fabricant de producte propi amb control directe sobre totes les fases del procés, Amate Electroacústica té en el departament d’I+D, dinàmic, motivat i experimentat, un dels principals actius. En l’ espaiosa estança on treballen els 5 tècnics de la casa, tot delata una intensa activitat. Taules i lleixes són plenes de components, cables, circuits impresos i prototips, mostres d’un producte que combina dues disciplines tan aparentment allunyades com l’electrònica i la fusteria. En aquest espai, on es couen i maduren totes les novetats de la firma terrassenca, hi trobem un equip de primer nivell tecnològic: La cambra anecoica on es proven i posen a punt els bafles, una sofisticada i costosa instal·lació, operativa des de 2008, que rebé el premi de la Cambra de Comerç a la Innovació, recerca i Desenvolupament. Natalia Milan, responsable de disseny acústic en resumeix les característiques i utilitat. “La cambra disposa d’un condicionament format per unes 3.000 cunyes d’escuma sintètica d’alta densitat, dissenyades per trencar l’ona de so i d’aquesta manera simular el camp lliure, el so pur, sense rebots ni ecos. En l’interior hi ha l’equip de mesura. Consta d’un micròfon que es desplaça per un carril i d’un robot que permet posicionar la font sonora en qualsevol posició, desenvolupat en col·laboració la UPC sota la coordinació del Centre de Disseny d’Equips Industrials. En la cambra podem fer assaigs complerts que, un cop processades les dades obtingudes en un software especialitzat, defineixen un mapa 3D del so en les diferents freqüències. Aquestes dades avui en dia són imprescindibles per al procés de disseny i permeten optimitzar la caixa i l’altaveu, i predir  amb precisió el mapa sonor d’auditoris, locals, etc., i així poder aconseguir instal·lacions amb la millor qualitat sonora”.

Master Audio-02

EL deprtament de R+D, on Natàlia Milan analitza un mapa 3D d’un dels equips Master Audio

Salt endavant per deixar la crisi enrere

L’exportació dels productes Master Audio començà, tímidament, el 1989. Llavors el mercat era tradicionalment local, però vint-i cinc anys després han canviat les tornes i el mercat exterior suposa el 90% de la producció, amb distribuïdors concentrats a Europa i el sud-est Asiàtic. L’estranger ha estat vital per neutralitzar la caiguda del mercat interior deguda a la crisi.“Hem exportat, i hem creat productes nous per arribar a nous clients, així hem pogut fer front a uns anys difícils”, explica Amate. Una aposta per la renovació en moments d’incertesa que suposà el naixement de les plataformes Xcellence, el 2010, i Joker, el 2012. En 5 anys es renovà  gairebé el 100% del producte de la marca, gràcies a un intens treball en I+D, i la col·laboració amb altres empreses per integrar noves tecnologies. Amate sintetitza, orgullós, la feina feta: “Hem hagut de moure’ns molt. La gamma de productes actual suposa una estandardització interna, però no externa. És a dir que són una base que es pot adaptar fàcilment a les necessitats del client, i alhora en faciliten la fabricació per la pròpia estructura del producte”.

Imatges de producció i del test a fatiga dels amplificadors

Imatges de producció i del test a fatiga dels amplificadors

L’empresa egarenca, nascuda el 1972 de l’afició de Joan Amate (pare) per l’electrònica i la música, ja acumula quatre dècades d’experiència amb producte propi funcionant en tot tipus d’instal·lacions, des de modestes festes locals a discoteques, pubs, auditoris, teatres i estadis d’arreu del món. El tarannà inquiet d’Amate Electroacústica ha estat responsable d’un grapat d’innovacions i fites tècniques, i l’empeny a experimentar en diverses direccions fa preveure l’entrada a noves solucions i tècniques, com ara l’àudio sobre IP per a rebre el senyal en xarxa, o els sistemes intel·ligents d’equalitzat. “ Les idees són moltes, ens falten recursos per dur-les a terme!-explica amb vehemència Amate- Ens cal estar a l’aguait quan es tracta de noves tecnologies, ni el mercat ni la competència ens deixen descansar”.

Master Audio-01

Les caixes line array

Les caixes acústiques del tipus line array són la darrera tendència en electroacústica. La disposició alineada en columnes de múltiples fonts de so genera un front d’ona pla, amb millor difusió  que un front d’ona esfèric tradicional. Això és especialment interessant per a les altres freqüències, que són les que més s’atenuen amb la distància. Dins la gamma Xcellence, els line array de Master Audio són el buc insígnia de la casa, un sistema versàtil, compacte i potent. Amb accessoris per al muntatge, transport i fixació, estan pensats per a servir en gires i instal·lacions permanents.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: