Skip to content

40 anys de Bola Loca, Comansi

Un parell de mànecs-ventosa de coloraines i una pilota d’un pam de diàmetre. La Bola Loca ofereix molt per molt poc, i aquest elevat rendiment és conseqüència d’una idea enginyosa i d’un disseny en que domina l’economia material i formal. Conceptualment a les antípodes dels joguets electrònics, la Bola Loca col.lecciona temporades d’èxit, satisfent els exigents usuaris de més de tres anys.

Procés de fabricació de la Bola Loca, de Comansi

Empresa de renom en el sector de la joguina amb més de 50 anys de presència en el mercat, Comansi viu una segona joventut des de que fa un any i mig va canviar de mans. Sense trencar amb l’il·lustre passat i sempre fidel a un eslògan que va fer fortuna (Juguete completo, juguete Comansi), ha optimitzat els recursos i poc a poc adapta catàleg i continguts als temps que corren. La nova direcció és formada per gent jove, amb empenta i il·lusió, i a la plantilla hi dominen treballadors amb molts anys a l’empresa. La combinació d’experiència amb sàvia nova s’ha revelat com una fórmula efectiva: Comansi ha crescut més del quinze per cent els dos darrers anys,  gràcies a un catàleg  que s’amplia poc a poc i a un producte atractiu i de preu ajustat, molt adient en temps de crisi com en els que viu el mercat actual.

Als  anys vuitant era una empresa potent del sector, amb departament propi de disseny de producte i utillatge i manufactura pròpia de plàstic, metall i fusta. Arribà a tenir 150 treballadors repartits entre oficines (situades al Poble Sec de Barcelona) i dues fàbriques (una a Viladecans i una a Beniparell, València). Al segle XXI les xifres no són tan espectaculars, però l’esperit de l’empresa és el mateix: a Comansi estimen la feina que fan i controlen la creació, fabricació i distribució del producte. l’ I+D es distribueix de forma gairebé espontània entre els departaments: gerència, producció, magatzem, pintura… tots aporten idees i experiència propis, i de l’observació del mercat i les tendències en surten els nous productes. La “Pala Loca”, relectura de les clàssiques pales de platja, ha estat la novetat del 2010 i en la primera campanya ja compta 15.000 unitats venudes.

Homer Simpson i Madge Simpson recients sortits de la injectora

Comansi torna a créixer, doncs, i ho fa amb consciència empresarial i fabril, i amb vocació local. Les injectadores no han deixat de funcionar, ni tan sols en els moments de màxima febre deslocalitzadora del sector, i al magatzem mai ha faltat material, ni pigments per acolorir-lo. Actualment el gruix de la facturació prové de les figuretes de PVC de superherois, personatges de cine i TV o esportistes, la majoria fabricades sota llicència. En el catàleg, però, hi brillen amb llum pròpia dos productes emblemàtics: la “Bola Loca” i el “Fuerte”, tots dos produïts en la planta de Viladecans. Si el “Fuerte” afronta la darrera temporada abans d’una remodelació integral que veurà la llum l’any vinent, la Bola Loca continua divertint grans i petits després de vora quaranta anys de vida. Produïda inicialment per la barcelonina Graines,  Comansi en va prendre el relleu de la fabricació fa vint-i-cinc anys. Tan llarga vida sense gairebé canvis evidencia l’encert en la concepció i l’execució d’aquest joc: un parell de mànecs que, equipats amb una ventosa, permeten entomar al vol una pilota. Un joc d’habilitat no competitiu per compartir a l’aire lliure, format per set simples components de plàstic que combinen els colors del parxís. La pilota, de PVC, arriba d’Àsia i s’infla en una màquina automàtica. El diàmetre és controlat amb precisió per tal d’assegurar una bona adaptació a la ventosa, imprescindible per al correcte funcionament. La ventosa (també de PVC), i el mànec (de poliestirè) s’injecten en la planta que Comansi té a Viladecans, on es munten els conjunts en un procés que, tot i ser en gran part manual, està optimitzat en base a l’experiència que dóna un quart de segle de producció.

El Gran Jefe Indi a punt de ser empaquetat

Comansi preveu seguir creixent i adaptant l’estructura de l’empresa en funció de l’evolució del mercat i les vendes. El 2010 s’han introduït 40 nous productes, i el 2011 se’n preparen 20 més, entre ells el nou “Fuerte”. Tot i que el mercat actual és estrictament peninsular, per al 2011 es preveu començar l’exportació a Europa aprofitant les sinèrgies sorgides de col·laboracions amb les firmes que Comansi actualment representa a Espanya i Portugal. Noves estratègies per a productes tradicionals: la Bola Loca es prepara per explorar nous territoris.


 

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: